11 May 2007

Olita? De cand?

Mi s-a intamplat in nenumarate randuri sa fiu intrebata de alte mamici daca Petra foloseste olita sau nu. Bineinteles ca nu o foloseste. I-am luat, ce-i drept, olita de pe la 7 luni si am pus-o sa vad cum reactioneaza. A luat-o ca pe o joaca si in cateva secunde a vrut jos.
Ce este de facut?
Imi doresc foarte mult ca Petra sa isi dezvolte acest reflex de a cere olita la nevoie dar cand este momentul potrivit sa o invat?
Am cautat foarte multe informatii legate de acest subiect si am ajuns la niste concluzii pe care le voi aplica in cazul Petrei.

Nu exista o varsta anume la care copiii ar trebui sa faca la olita. Este important ca in primul rand ei sa fie pregatiti pentru acest pas. Acest lucru se poate intampla intre 18 si 30 de luni, sau poate chiar mai tarziu pentru unii copii. Acesta este momentul in care ei isi pot controla sfincterele si constientizeaza ceea ce le ceri.
Cei mici ne transmit exact cand sunt pregatiti pentru acest pas. Incep sa ne imite si vor si ei sa mearga la toaleta, iti spun cand fac caca sau pipi si stiu care este diferenta dintre cele doua.
Daca punem presiune pe cei mici sa faca la olita cand consideram noi, si le impunem asta, putem sa le creem doar un reflex conditionat daca avem noroc dar de cele mai multe ori generam serioase probleme psihologice copilului. Il fortam sa nu isi continuie joaca pentru ca a facut caca apoi trebui sa se spele, poate va trebui sa schimbe si scutecul si astfel copilul isi creeaza tot felul de frustrari. Cel mic va ajunge sa se abtina sa mai faca caca si asta duce de cele mai multe ori la constipatie si la probleme grave chiar si cand va fi mai mare (va fi constipat sau va face pipi in pat).
A-l forta pe cel mic sa faca la olita cand inca nu constientizeaza aceasta responsabilitate este doar o demonstratie de putere din partea parintilor si poate afecta copilul din punct de vedere psihologic si fiziologic. Copilul va incerca sa isi multumeasca parintii, nu va reusi insa, va fi certat mereu si ajunge sa creada ca nu este iubit si apreciat.
Va fi o lupta cu parerea bunicii, a soacrei, a prietenei tale sau poate chiar a mamei dar mai important este sa ai de partea ta un copil vesel cu o personalitate puternica si care are incredere in el.

Toate aceste lucruri vor veni in mod natural si ar trebui sa nu grabim nimic. Mai mult, acest proces necesita foarte multa rabdare si este important sa ne bucuram de fiecare progres impreuna cu cel mic.
Poate parea un progres mic faptul ca arata spre olita, dar asta este un lucru extraordinar!
"Mami, fac pii:)"
si asteapta zambetul tau
"Da puiule, imediat! Bravo!"


Va scriu aici mai multe link-uri cu informatii pretioase despre acest subiect! Merita citit.
pottytrainingsolutions.com
www.babycentre.co
www.drgreene.com
www.desprecopii.com

Astept parerile voastre

1 comment:

denisa_raluca said...

Fetita mea are un an si 10 luni si de 2 sapt face la olita.Momentul in care am hotarat sa renuntam la pampers l-am decis amandoua:m-am documentat in legatura cu acesta,am observat reactiile ei atunci cand puneam alt copil un pic mai mare pe olita si care facea, si , automat ea il imita. La inceput trebuie multa rabdare si vorbit cu calm,dar mai ales nu trebuie fortat, si ,cu o jucarie, mai cantam un pic , o poezie a inceput sa faca putin cate putin.Inainte de a o aseza pe olita am urmarit cam cand trebuia sa faca si o asezam cu putin inainte.succes celorlalte mamici si rabdare.