24 May 2007

Febra la copii

Cred ca cel mai greu lucru este sa iti vezi puiul bolnav. Ti se face frica si intri in panica.
Un prim simptom ca cel mic este bolnavior poate fi febra. Fie ca este ceva viral, sau apare de la insolatie sau doar de la dinti, trebuie sa ajutam copilul sa treaca prin acest episod neplacut pentru el. Un inceput bun ar fi sa ne pastram calmul :).

Acasa, trebuie sa tii cont de 3 lucruri foarte importante daca cel mic are febra:
1. Sa ii reduci temperatura
2. Sa previi deshidratarea
3. Sa supraveghezi orice schimbare a starii de sanatate a copilului ce ar putea sa ii puna viata in pericol.

In general, poti sa iti dai seama daca cel mic are febra, prin simpla atingere a fruntii cu buzele sau punand mana la ceafa. In general, acest test al atingerii este confirmat in proportie de 70%.

Nici Petra nu a scapat de febra. Cand am simtit ca este mai fierbintica, primul lucru pe care l-am facut a fost sa ii masor temperatura rectala. Este foarte important sa ai in casa dar si oriunde mergi in vacanta, un termometru. In functie de ce indica termometrul, stii cat de grava este situatia.
Ar trebui sa te ingrijoreze daca bebe este mai mic de 3 luni si are febra rectala peste 38 sau daca bebe este mai mare de 3 luni si temperatura rectala este mai mare de 38.3 grade.

Pentru ca Petra avea deja 39 de grade, am urmat cu sfintenie pasii urmatori:

1. Am dezbracat-o pana la maieu si i-am dat jos pantaloneii (copilul nu trebuie sa aiba caciula!)

2.
I-am administrat antitermic (Nurofen alternat la 4 ore cu Eferalgan)- doza recomanadata de pediatru.

3. Am pus in cadita apa calduta, cam cu 2 grade sub temperatura copilului (sa se simta apa la mana usor calda- nu calie si nici firbinte!- asta pentru a nu face soc termic si a nu se supraincalzi copilul). Am pus-o in cadita si i-am dat jucarii. Apa trebuie sa ii ajunga pana la buric. Cat se juca, luam apa in palma si ii mai dadeam pe spate si pe cap. O lasam in cadita cam 10-15 minute, sau pana vedeam ca se simte mai bine si ca temperatura i-a scazut. Uneori erau suficiente si 5 minute.
Acesta este cel mai eficient mod de a scadea temperatura repede. In cazul Petrei a functionat de fiecare data. In cateva minute, temperatura i-a scazut cu 2-3 grade.

4. M-am retras cu ea intr-o camera linistita si mai racoroasa

5. I-am aplicat comprese umezite cu apa calduta pe torace sau pe cap si le inlaturam cand deveneau fierbinti. Petrei nu prea i-au placut compresele. Plangea de fiecare data cand i le puneam pe torace sau pe cap. Pentru a evita sa o mai agit am renuntat la ele, baita ramanand baza.

6. Ii dadeam sa bea suc de fructe, supa de pui sau lapte daca e sugar (nu apa, pentru ca nu contine suficienta glucoza sau substante electrolitice). Pentru hidratare gasiti in farmacii diverse solutii electrolitice. Nu este indicat ceaiul, pentru ca stimuleaza eliminarea apei prin urina, si nici lichidele care contin cofeina sau care sunt carbogazoase.

Alte sfaturi de care ar trebui sa tineti cont:
- Daca cel mic are un inceput de febra (sub 38 de grade la un bebelus mai mic de 3 luni sau in jur de 38.3 la un copil peste 3 luni) care nu-i afecteaza comportamentul, nu trebuie sa-i dam nimic pentru scaderea febrei.
- Daca cel mic are temperatura mare, sa nu mergem cu el la urgenta fara sa ii fi scazut mai intai temperatura! Pe drum poate sa ii creasca mai mult si situatia lui se poate agrava!
- Cand copilul are febra, veti observa ca are extremitatile mai reci. Eu personal nu am folosit niciodata sosetute cu otet pentru ca mai mult disconfort ii generam si oricum efectul este extrem de lent.
- Nu dati niciodata copilului aspirina pentru ca il poate face sensibil la sindromul Reye, o boala rara dar potential fatala.
- Nu incercati niciodata frectie cu alcool, pentru ca exista riscul ca alcoolul sa fie absorbit in sange prin piele generand probleme de respiratie, crize sau copilul poate deveni letargic.

Cand trebuie sa te ingrijoreze starea copilului si ar fi bine sa mergi la medic:
- Daca observam ca febra impiedica pe copil sa se joace si sa manance normal.
- Cand bebe este mai mic de 3 luni si are febra rectala peste 38.
- Cand bebe este mai mare de 3 luni si temperatura rectala este mai mare de 38.3 grade.
- Cand are semne de deshidratare.
- Cand pare absent si tinde sa nu mai fie constient.
- Cand respira cu dificultate sau prea rapid.
- Cand copilul continua sa vomite.
- Cand are sau a avut convulsii trebuie mers de urgenta la medic!

emedicinehealth.com
desprecopii.com
convulsiile febrile

13 comments:

Anonymous said...

MULTUMESC, BAIETELUL MEU AVEA 39,7 ACUM O ORA SI DATORITA DVSTRA ACUM 37,9 PT MINE E CEVA NEMAIPOMENIT. MULTUMESC

PUIULMEU said...

Ma bucur ca se simte mai bine.
Inteleg perfect ce simti. La Petra, febra venea mereu insotita de ceva. Ori de o raceala, ori de o infectie ori doar de o sperietura din partea mea.
Multa sanatate!

Anonymous said...

ce sa fac? are 37,6 mai mereu , cred ca dinti sunt de vina si are si ceva in gat ,.........are aproape 11 luni puiul meu !!!!

PUIULMEU said...

Buna,

Ti-as recomanda sa vorbesti cu pediatrul bebelusului tau. El il cunoaste cel mai bine pe puiul tau.

Daca suspectezi o problema serioasa merita sa mergi la un consult.

In general, la fetita mea, ma ingrijorez daca febra depaseste 38 de grade celsius.

Bebelusii au de regula temperatura corpului mai ridicata decat cea a adultilor sau a copiilor mari. Este ceva normal.

Aveti grija de voi!
Sa imi spui daca sunteti bine.

Va pup si va mai astept :)

Anonymous said...

blogul e ceva scris personal de copiat de pe site-uri de specialitate. HUO !!

gaby said...

buna tuturor...si eu sunt foarte speriata,fetita mea azi noapte avea febra mare 39,2 ia scazut febra abea spre dimineata si acum are din nou.am sunat la pediatru sa o vada.speram k nu are nimic.am sa incerc si eu sa-i scad febra cu baita(nu am incercat pana acum)multa sanatate la toti

PUIULMEU said...

Cand cea mica avea vreo 11 luni, am avut trei zile la rand febra peste 39.2 fara absolut nici un alt simptom. Ziua mai scadea usor iar seara crestea foarte mult. In a treia zi, febra a disparut iar pe piele i-au aparut bubitele de roseola. Cum nu aveam ce tratament sa ii dau, a trebuit doar sa tin in frau trei zile febra. Pe timp de noapte baita m-a ajutat mult pentru a o scadea macar la 39 sau un pic sub.
Multa sanatate! Sa veniti cu vesti bune.

Alex said...

Foarte bun articolul.
Am mai gasit un articol despre febra ca copii la adresa http://www.webclinic.ro/drstefaniu/cabinet-pediatrie-dr-stefaniu-daniela/articole/febra-la-copii
Sper sa scada febra la toti copiii ca stiu cat de stresant este pentru o mamica cand termometrul indica peste 38.

sile-claudia said...

fetita mea in varsta de 3 ani are febra de eri de la ora 3si nu stiu ce sa-i fac i-am dat nurofen i-am facut si frectie cu otet si apa dar scade foarte greu a avut 39,5 a si vomitat a facut si un pic de diaree nu stiu ce sa fac

Anonymous said...

fetita mea in varsta de 3 ani are febra de eri de la ora 3si nu stiu ce sa-i fac i-am dat nurofen i-am facut si frectie cu otet si apa dar scade foarte greu a avut 39,5 a si vomitat a facut si un pic de diaree nu stiu ce sa fac

Anonymous said...

Parerea mea este sa stai linistita, sa urmaresti pasii de sus , sa ii tii febra sub control iar daca ea are o stare generala buna ( adica, vorbeste cu tine, vrea o jucarie, bea lichide, se odihneste... ma rog...) sa incerci sa te concentrezi pe febra si tinerea ei sub control 3 zile. Daca din a treia zi nu ii scade mergi la medic.
La fel, mergi la medic daca starea ei se agaveaza.
Eu ii iau fetitei mele, cand are temperatura, imediat dimineata, exudat faringian si nazal. A avut pana acum doua tipuri de streptococi, haemofilus si un stafilococ ce au dat si otite etc. Temperatura peste 39.5. In general temperatura dureaza 3 zile la noi. Scaunele moi pot fi de la temperatura dinti. Nu ii da antibiotic fara sa ai o antibiograma pentru ca daca are o boala virala, ii slabesti imunitatea inutil. Antibioticul nu scade temperatura. Fii tare, 3 zile stai langa ea non-stop zi si noapte si da-i antitermic la patru ore alternat. Pupici sa va faceti bine!

Anonymous said...

mamarea copilulmeu face 38 mai tot timpul.sa il duc la medic?

Supermamici said...

Mie mi se pare incredibil sa citesc pe net ca daca febra la copiii mici depaseste 41 de grade celsius trebuie sa ne facem probleme. Unii copii intra in convulsii febrile si la 39,5 grade!